Saturday, August 7, 2010

Tangani Free Rider dalam Group Assignment



Mode: Muka Serious
Feeling: Tak marah cuma serious
Cara berfikir: Sedang cuba serious


Sebagai pelajar universiti, ececeh bagi serious lagi, sebagai final year student, kerja memang banyak. Kalau engkau ada terlibat program tak kira la sekecil gathering club sehinggalah program mega, lagilah rasa kalau dapat nak ada tangan macam sotong. Sumeee keje boleh settle. Tapi mustahil lah kan karang korang lemas pulak duk dalam air. (ni dah tak serious dah ni penggunaan bahasa aku). Takpe, proceed.




Bila buat assignment, bahagia hidup kalau member dalam group semua jenis yang memang satu parti dengan kita. Bukannya yang lompat parti atas pemilihan lecturer. Susah dowww.
Kalau dapat, semua orang idam nak member group yang terel ada pemikiran kritis. Ini member group idaman saya. Ehehi terjamin la sikit kan carry mark!




Ini assignment kami last semester. Teringat zaman dulu-dulu sekolah pakai kertas mahjung. Tulisan saye la tuhh :D




Tapi tokseh la hekau nak demand. Kena akur setiap diri kita ada loss and profit. Eh kelemahan dan kelebihan. Asalkan semua orang berusaha, semua orang gembira. Tapi satu aku memang tak suka dengan orang yang buat kerja cincai. Dia fikir entah la tak tau dia fikir apa. Sampai hati buat kerja caca marba. Cedey wey..


Sebab aku suka wat last editing, maka aku akan ngadap sorang-sorang punya hasil kerja. Untuk buat kerja penyeragaman format, font and idea agak sukar sebab masing-masing kreatif dengan cara wat assignment huhu. Tapi, memang kali ini aku jumpa yang betul-betul kaki scanner. Dia copy paste semata. Mana boleh jadi. Walaupun ini baru assignment awal2, daripada awal la kite kena cegah kan. Apa lagi, aku hantar la email soft reminder ni...

Soft Reminder

fuza marquis

show details Aug 3 (5 days ago)

Hye to all my member group, I am so dissapointed that there are some of us have done their assignment with low effort taken. When I reread and check, I found there are who simply do copy and paste activity (except fix thing like formal citation). Dengan rendah hati dan rendah diri, I want to remind all my beloved friends that this is not an ethical job. I am afraid that our group's mark will be affected because of this tiny matter. Remember, one for all, all for one.

Your action may affects others.


Please please dont do it again. For those who have done a good job, thank you for making my editing work easier (:

P/S: This email is sent to all my group members of Recruitment & Selection subject.


Tak kesah la grammar aku betul tidak. Tapi aku rasa memang wajar aku buat macam ni. Kita kena tegur la kan? Yang penting dengan cara berhemah. Alhamdulillah, esoknya terus member aku ni minta maaf kat aku and explain nape dia wat camtu. Aku suka dia ngaku sebab bila orang dah sedar dia salah, mesti dia tak buat lagi kan? Maka, kaedah ini berkesan untuk menangani plagiarisme seperti ini.


Mission Accomplished.



No comments:

Post a Comment

Tulis bagi lawa. Dilarang menconteng!

 
Designed by Lena