Saturday, August 14, 2010

Puasa Zaman Kanak-kanak



Ya Allah, tadi aku tidur pukul 11 pagi dah set alarm untuk bangun pukul 12. Sedar-sedar jam dah pukul 3... Tak guna betul bantal. Astaghfirullah, makruh puasa aku isk isk isk.



Hari ini tiba-tiba mengingatkan aku pada zaman puasa aku masa kecil-kecil dahulu. Comel betul. Dulu, aku mula belajar puasa masa tadika. Tapi tak tahu pulak masa tu start masa 5 atau 6 tahun.



Hari pertama puasa, memang tip top. Takde merengek menangis kejadah hentak-hentak kaki wa cakap lu. Mood okay je. Penat pun tak rasa. Tapi mengada! Masa dah pukul 6 macam tu, jenguk-jenguk la dapur. Abang sulung aku, Abang Buk pun kat dapur. Tiba-tiba aku ngada-ngada nak follow semua perbuatan dia. Budak kecik memang suka follow-follow kan? Perasan tak?



Dia basuh tangan, aku basuh tangan. Dia berjalan ke depan, aku ikut. Dia tengok lauk, aku pun tengok. Dia bukak tengok kek ibu masak dalam periuk kukus, dia tutup. Aku pun bukak lepas tuh, tapi tak tutup. Sempat cubit kek tu pastu masuk dalam mulut. Hahahaha. Tak lapar pun masa tu wei.



Lepas dah makan tu, buat muka tak bersalah terus jalan masuk bilik sambil kemam-kemam kek tu. Abang aku buat apa masa tu aku dah tak peduli. Keluar dari bilik, ayah pandang aku semacam sambil gelak-gelak. Kantoi!!


Pengajaran: Nanti masa ada nak kelak, aku nak haramkan diorang bukak periuk.


No comments:

Post a Comment

Tulis bagi lawa. Dilarang menconteng!

 
Designed by Lena