Monday, April 5, 2010

Masak Telur Boleh Fail? Tak Logik!

Cuti sem yang singkat sedang dilalui dengan buat rutin-rutin yang biasa cuma tanpa kehadiran lecture class dalam list. Bila duduk rumah makan memangg free tapi kadangkala kena masak sendiri. Kalau nak makan sedap-sedap dengan hanya goyang kaki panas punggung, boleh pergi lintas jalan makan kat kedai makan seberang jalan. Tapi malas punya nak seberang jalan kena berlumba dengan lori sebab malas pakai jejantas, jadi tiba-tiba kena rajin masak sendiri di dapur. Alhamdulillah lebih berkhasiat kot sebab nak sedapkan hati. Bila sendiri masak, rasa khasiat dan zat boleh diragui bukan sebab tak halal, cuma syak dengan stail masakan sendiri. Jadi sebab itu, makanan ibu adalah makanan yang paling diyakini. Maksudnya adalah makanan yang dimasak oleh ibu dan bukan makanan yang ibu nak makan. Habis ibu tak dapat makan kalau semua 9 orang anak berebut nak makan makanan dia.



Malang sekali unfortunately kita sebut dalam story, ibu tercinta sedang menuntut di kota JB. Kena masak sendiri booo. If ayah bagi duit. rajin memang ke kedai. Selalu bila masak, I prefer to cook lauk yang berkuah. Aiyo simple aje takde la sehandal Chef Wan tapi sama handal dengan Che Wan (watak rekaan dan jangan sangka ini bapa Rozita). Chef Wan ada tak bibik untuk masak? Kalau ada, agaknya dia hired chef yang reputable gilo. Eh berbalik pada masakan sendiri kenapa asyik nak compare dengan Chef Wan? Kan malu dah Shin Chan -_-#. Menu yang kerap dimasak oleh I, ChefTakJadi adalah ayam kicap dan ayam sweet sour. Masak bukan pakai perencah segera atau maggi cukup rasa untuk sedapkan hati mak mertua tapi pakai gaya tradisional siap senyum berlesung batu lagi. Senyum sambil menumbuk di lesung batu memang kerja payah sebab dahi amboi berkerut fuh kena pakai produk anti wrinkle terus. Bunga lawang, cengkih, kayu manis oh saya mesT ada ini untuk masak!



Bila masak yang berkuah selalu kita goreng kejap je kan. Sebab dah tegal biasa masak berkuah dan goreng sekajap, terus goreng 100% penuh fail. Kalau goreng ayam, Awi complained darah ayam merah masih ada yewww. Kena belajar semula basic menggoreng malu malu. Kalau goreng telur eleyh kacang simple tapi fail juga sebab koyak. Tercedera telur itu. Maka pada satu hari saya nak buat anjakan paradigma, berazam untuk meningkatkan mutu, kualiti, keunggulan (keunggulan buang ni bukan adv modenas) telur dadar.





Cantik molek tak koyak tapi sebebal-bebal habis. Eh setebal-tebal habis. Fuh bajet macam piza nak tebal. Sekali dalam masih cair ehehi. Lawak la hang ni masak lauk boleh telur dadar fail. Siap cerita kat blog terus jatuh market harga telur di pasaran. *tiba-tiba



6 comments:

  1. testing..testing..1..2..3..
    nak testing boleh hantar ke tak... :)

    telur tu kalau makan dgn nasi panas,tomyam pedas kaw2,dgn sambal belacan..mmg best..hehe..tetiba lapar lak..

    ReplyDelete
  2. yelah...sedap je telur 2 kan..
    nmpk selera je....:-)

    ReplyDelete
  3. zie fauzi: amboi. selera dahsyat :D

    ReplyDelete
  4. gor telur senang. nak masak telur masak separuh cuba tak.

    ReplyDelete

Tulis bagi lawa. Dilarang menconteng!

 
Designed by Lena